Per què aquest projecte?

Aprenentatge estés per a
professorat d’Educació Superior

 

La necessitat i l’omnipresència de la transició digital es reconeixen en molts nivells. El seu impacte en l’educació està a la vista de tots, i els sistemes educatius i de formació europeus s’han enfrontat a pressions i desafiaments sense precedents durant més d’un any degut a la crisi provocada per la COVID-19. En molts països, l’ús d’eines d’educació digital s’ha percebut i adoptat més o menys com (quasi) l’única forma possible de continuar garantint el dret a l’educació de l’estudiantat durant els períodes de confinament. El que va ocórrer va ser, per tant, una “reacció” a un estímul inesperat. En certa manera podem dir que la pandèmia va actuar com un catalitzador, com un accelerador a estimular als docents a prendre consciència i utilitzar eines per a realitzar de manera remota tots els processos vinculats a l’ensenyament.

Això va ser particularment evident en el camp de l’Educació Superior, amb les aules de les universitats tancades durant mesos, amb la dificultat de realitzar lliçons, exercicis i proves, especialment on el contingut pràctic/aplicatiu era més significatiu.

En mitjana, les solucions adoptades en una emergència han permés tancar la bretxa, però també han permés comprendre dos conceptes fonamentals:

  • és necessari passar de la reacció a la proacció, no sols perquè la pandèmia de la COVID-19 (o altres situacions similars) podria prolongar-se o ressorgir, sinó també perquè -encara que no intencionada i dramàtica- és emblemàtica del sobtat i rapidesa dels factors de canvi que caracteritzen el temps present;
  • l’educació digital, ja siga presencial o a distància, semipresencial o estesa, síncrona o sincrònica, planteja desafiaments en termes d’espais, eines, mètodes, recursos humans (i les seues habilitats): tota solució immediata és per la seua pròpia naturalesa temporal i només parcialment efectiu i eficient. Els resultats estratègics i de llarg termini requereixen una estratègia que guie als docents per a abordar aquests desafiaments.

El projecte “Aprenentatge estés per a professorat d’Educació Superior” pretén donar resposta a aquesta necessitat centrant-se en la formació del professorat en metodologies i eines d’aprenentatge estés, amb el convenciment que el seu coneixement i ús poden fer més fàcil i efectiu l’aprenentatge de l’estudiantat.